Afrekening service- en stookkosten

Onze verhuurder Woonhave uit Rotterdam heeft de afrekening service- en stookkosten niet op tijd verzonden.
Door de samenwerking van de vorige verhuurder met MVGM, een van de slechtste beheerders, werden de huurders al niet volgens de regels behandeld. Ook bij de nieuwe verhuurder gaat het daarop lijken.
De verhuurder behoort voor 1 juli haar huurders jaarlijks een afrekening service- en stookkosten te verstrekken.
De bewonerscommissie heeft de verhuurder een aantal keren daar op gewezen. Maar dat heeft dus niets geholpen.

Vertragingstactiek

Wel kwam er 2 dagen voor de sluitingstermijn en precies voor een weekend een overzicht met allerlei losse bedragen.
Of we daar maar even mee akkoord wilden gaan. Daarna zou alles verstuurd gaan worden naar de huurders. Maar dat zien we meer als een vertragingstactiek.
Het spreekt toch voor zich dat je als serieuze belangenorganisatie niet akkoord kan en mag gaan met ongecontroleerd cijfermateriaal. Je wil rekeningen inzien en opheldering over hoe ze aan bedragen komen. Waarom ‘vaste’ bedragen ineens hoger zijn op het moment er een verhuurders wissel plaats heeft gevonden.

Naar de Huurcommissie

En als een een verhuurder zich niets van de regels aantrekt, dan stap je naar de Huurcommissie. Dat is vandaag dan ook gebeurd. We hebben een procedure gestart en de Huurcommissie gevraagd de afrekening vast te stellen.
De huurder betaald 25 euro aan legeskosten en de verhuurder 450 euro. Omdat de verhuurder de afrekening dus niet op tijd heeft afgegeven, zal de verhuurder dat bedrag niet terug krijgen. Een soort boete dat hij de regels aan zijn laars lapt. Ook voor de verhuurder geldt, wie niet horen wil moet voelen. In dit geval de aandeelhouders van Woonhave die het voelen.